sobota, 16 stycznia 2016

Makowiec zawijany


Mimo, że już od kilku lat piekę ciasta upieczenie makowca zawsze zostawiałam mojej mamie, jest w tym najlepsza :) Ale w końcu odważyłam się i upiekłam swój pierwszy makowiec, jak zwykle szukając przepisu w pierwszej kolejności spojrzałam na stronę "Moje Wypieki" i jak zwykle się nie zawiodłam, przepis jest doskonały! Z podanych składników wychodzą aż trzy rolady więc spokojnie część można zamrozić, a po rozmrożeniu jest równie pyszny jak i przed !
Oryginalny przepis znajdziecie tutaj .

Składniki na ciasto drożdżowe:
3 szklanki mąki pszennej
180 ml letniego mleka
150 g roztopionego masła
6 żółtek
45 g drożdży
6 łyżek cukru
1/2 łyżeczki soli

Z drożdży, 50 ml mleka, 1 łyżki cukru i 1 łyżki mąki robimy rozczyn i odstawiamy do wyrośnięcia.
Pozostałą mąkę wysypujemy na stolnicę, dodajemy żółtka, mleko, cukier, sól i rozczyn. Wyrabiamy ciasto na koniec dodając rozpuszczony tłuszcz, dalej wyrabiając aż do uzyskania gładkiego, elastycznego ciasta.
Ciasto wkładamy do miski, przykrywamy lnianą ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok 1,5 h do wyrośnięcia (powinno podwoić swoją objętość)


Masa makowa:
600 g maku
170 g cukru
100 g rodzynków
50 g orzechów włoskich posiekanych
3 łyżki miodu
kilka kropel aromatu migdałowego
1 łyżeczka cynamonu
1 łyżka masła w temperaturze pokojowej
6 białek

Mak zalewamy wrzącą wodą i odstawiamy do wystygnięcia. Odciskamy z nadmiaru wody i mielimy dwukrotnie w maszynce.
Można też użyć maku już zmielonego ( ja tak zrobiłam do kupienia np. w Biedronce) wówczas wystarczy jedynie zalać go wrzątkiem i po wystudzeniu odcisnąć z nadmiaru wody.

Do maku dodajemy pozostałe składniki i dokładnie mieszamy, na koniec dodajemy ubite białka i delikatnie mieszamy.


Wyrośnięte ciasto drożdżowe dzielimy na trzy równe części, każdą z nich rozwałkowujemy na prostokąt o grubości ok 3 m, na każdy z nich wykładamy 1/3 maku i zawijamy roladę.
Każdą roladę zawijamy w papier do pieczenia zostawiając ok 1,5 cm "luzu" pomiędzy ciastem a papierem ( dzięki temu ciasto nie będzie nam się rozwarstwiać) i ostawiamy na ok 30 minut do wyrośnięcia.

Pieczemy w 190 st. C przez ok 30-40 minut do złotobrązowego koloru. 
Rozciąć papier i przestudzić.

Lukier:
1 szklanka cukru pudru
3-4 łyżki wody

Cukier puder mieszamy z wodą, jeśli będzie zbyt gęsty dolewamy wody. 
Lukrem  polewamy rolady makowe a na wierzchu posypujemy kandyzowaną skórką pomarańczy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz