czwartek, 4 grudnia 2014

Chleb żytni na drożdżach


Kolejny chlebek, który upiekłam. Trochę bałam się, że chleb żytni powinien być na zakwasie,ale jak widać niepotrzebnie. Wyszedł idealny!  
Od czasu kiedy upiekłam go po raz pierwszy minęło już trochę czasu i zdążyłam upiec go w kilku wariantach, zawsze był smaczny. Kolejne warianty pojawią się już niedługo :)
Składniki na jeden bochenek:
250 g mąki żytniej
250 g mąki pszennej
1 łyżeczka soli
1 opakowanie droży suchych instant
25 g roztopionego masła
1 łyżka miodu
300 ml letniej wody
Masło z miodem wkładamy do rondelka i rozpuszczamy.
Do miski wsypujemy obie mąki, sól oraz drożdże dokładnie mieszamy. 
Roztopione masło z miodem oraz wodę wlewamy do mąki i mieszamy widelcem, a następnie wyrabiamy ciasto aż stanie się gładkie i elastyczne.
Formujemy bochenek i wykładamy blachę posypaną mąką, odstawiamy na 1 godzinę w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
Po upływie godziny ciasto raz jeszcze krótko wyrabiamy.
Górę nacinamy ostrym nożem i odstawiamy do ponownego wyrośnięcia.
Po ok 40 minutach chlebek wstawiamy do nagrzanego piekarnika, pieczemy ok 30 minut w temperaturze 190 st. C. Po upieczeniu kiedy postukamy w spód powinien wydawać głuchy odgłos. 
Smacznego !


6 komentarzy:

  1. Nie piekłam jeszcze chyba chleba z dodatkiem miodu, nabrałam ochoty na taki dzięki Twojemu bochenkowi.

    OdpowiedzUsuń
  2. nie rozumiem skad ta moda pisania chleb zytni, skoro to jest pszenno- zytni ? tytul przeklamuje i utrudnia szukanie przepisow

    OdpowiedzUsuń
  3. Zamias wody uzywam mleka z minimalna iloscia tluszczu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie mam suchych drożdży tylko " normalne" Ile powinnam ich dać?

    OdpowiedzUsuń
  5. Zazwyczaj dwa razy więcej niż tych suchych. Ja na 750 gram mąki daję 30 g drożdży 🙂

    OdpowiedzUsuń
  6. A czy się uda, jeśli zrobię bez miodu.

    OdpowiedzUsuń